Tässä
blogitekstissä kerromme määrällisen ja laadullisen tutkimuksen luonteista. Emme
niinkään asettele näitä tutkimuksen lähestymistapoja vastakkain tai ota kantaa
siihen kumpi tapa on toistaan parempi. Lähestymme asiaa hoitotieteellisestä
näkökulmasta ja näemme näiden lähestymistapojen olevan toisiaan täydentäviä ja tukevia sekä koemme molempien lähestymistapojen olevan tarpeellisia. Emme lähteneet erottelemaan
esimerkiksi taulukkoa hyödyntäen tutkimustapojen yhteneväisyyksiä tai niiden eroja, sillä
tutkimusmetodologiset oppaat ovat niitä pullollaan. Lähtökohdaksi otamme
hoitotieteellisen teorian rakentumisen, jossa tarvitaan molempia
tutkimussuuntauksia.
Hoitotieteellinen
teorian luominen Satu Elon (2017) mukaan, voi lähteä siitä, että ensin haetaan
kuvailevaa teoriaa. Kuvailevan teorian tarkoituksena on kuvata, tarkastella
sekä nimetä käsitteitä. Kuvailevien teorioiden avulla, ei kuitenkaan saada
selville käsitteiden välisiä suhteita tai sitä miten muutos vaikuttaa
käsitteestä toiseen. Esimerkiksi kuvailevan teorian luomiseen voidaan käyttää
laadullisen tutkimuksen metodologiaa induktiivisen lähestymistavan
saavuttamiseksi.
Laadullisessa
tutkimuksessa sen empiirinen todellisuus perustuu muun muassa subjektiivisuuteen
ja holistisuuteen. (Tiirinki 2017.) Laadullisilla tutkimusmetodeilla saadaan
ilmiöstä kokonaisvaltainen, syvä ja rikas aineisto, jonka avulla voidaan lisätä
ilmiön ymmärrystä. Laadullisen tutkimuksen kysymyksen avulla vastataan
kysymykseen ”millainen”. Etenkin teorian
alkuvaiheissa esimerkiksi syvähaastattelulla tai havainnoimalla voidaan
laadullisin tutkimusmetodein ja aineistonkeruumenetelmin rakentaa pohjaa
kuvailevalle teorialle. Laadullisessa tutkimuksessa tutkija tulee osaksi tutkimusta
ja sen tulkintaa. (Polit ym. 2001). Aineiston koko on vaikea määritellä ja
siihen ei ole olemassa täsmällisiä ohjeita. Yleensä aineistonkeruussa lähdetään
siitä oletuksesta, että tutkittavasta ilmiöstä saadaan jotain uutta. Tutkija
itse päättää missä vaiheessa aineisto on saturoitunut. Saturaation käsite
kuitenkin perustuu subjektiivisuuteen, eikä sille ole olemassa lopullisia
ehtoja. Esimerkiksi fenomenologisissa tutkimuksissa aineostonkoko voi muodostua
jopa alle kymmenestä osallistujasta. (Polit & Beck 2012.)
Kuvailevan
teorian avulla luoduista käsitteistä voidaan jatkaa selittävään teoriaan.
Selittävän teorian tarkoituksena on löytää syy-seuraus suhteet sekä
korrelaatiot kuvailevan teorian avulla käsitteiden avulla. (Elo 2017.) Selittävällä
teorialla lähdetään testaamaan hypoteesia, joka voidaan muodostaa kuvailevan
teorian avulla. Kuvailevan teorian paikkaansa pitävyyttä testataan
todellisuudessa. Hypoteesin testauksen vaiheessa tarvitaan määrällistä
aineistonkeruuta ja tilastollisia analyysimenetelmiä. Selittävässä teoriassa
ilmiötä lähestytään deduktiivisesti. Teorian
hypoteesin testaamisessa, teoria joko vahvistuu tai kumoutuu. Teorian
testaaminen nähdään loputtomana mahdollisuutena operoida tutkijaa kiinnostavan
ilmiön parissa.
Kvantitatiivisessa
tutkimuksessa taustalla on, että todellisuus rakentuu objektiivisesti
todennettavista faktoista ja tietoa voidaan kerätä ja saaduista havainnoista
voidaan tehdä loogisia päätelmiä. (Hirsjärvi ym. 2009.) Kvantitatiivisessa
tutkimuksessa vastataan usein esimerkiksi kysymykseen ”kuinka paljon”. Kuvaileva
teoria luo pohjaa objektiiviselle todellisuudelle, jota lähdetään testaamaan. Kvantitatiivisessa
tutkimuksessa tutkija itse on puolueeton ja pyrkii mahdollisimman
objektiiviseen kuvaukseen todellisuudesta. (Vilkka 2007.) Kvantitatiivisessa
tutkimuksessa aineoston koko riippuu siitä, halutaanko tutkia koko perusjoukkoa
vai riittääkö otos. Pääsääntönä voidaan pitää, että aineistoa tulee voida analysoida
tilastollisin menetelmin. Riippuen käytetystä tilastollisesta menetelmästä,
aineistokoko voi vaihdella, mutta määrän tulisi vähintään olla sata tai satoja
havaintoyksikköjä. Aineistonkeruu menetelmänä voidaan käyttää sellaisia
metodeja, jotka soveltuvat numeeriseen tarkasteluun. Kvalitatiivisessa
tutkimuksessa usein hyödynnetään esimerkiksi strukturoituja kyselylomakkeita. (Hirsjärvi
ym. 2009).
Yhteenvetona
voitaneen tästä lyhyestä esimerkistä sanoa, että hoitotiede tieteenä tarvitsee
molempia tutkimuksellisia lähestymistapoja. Kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen
tutkimus voidaan nähdä toisiaan tukevina suuntauksia, ei poissulkevina.
Tutkimuksellisesta näkökulmasta kvalitatiivista ja kvantitatiivista tutkimusten
luotettavuutta arvioidaan eri kriteerein. Lyhykäisyydessään kvantitatiivisen tutkimuksen
yhteydessä puhutaan reliabiliteetista ja validiteetista. Kvalitatiivisessa
tutkimuksessa käytetään usein termejä uskottavuus, luotettavuus ja vahvistettavuus
sekä siirrettävyys. Emme tarkoituksellisesti käy niitä tässä läpi, sillä ne
tulevat esille systemaattisessa katsauksessa ja meta-analyysissä ja niiden
yhteydessä yksittäisten tutkimusartikkeleiden luotettavuutta arvioitaessa. (Polit
& Beck 2012.)
Lähteet:
Elo
S (2017) Hoitotiede II. 12.1.2017. Hoitotieteen teoriat.
Hirsjärvi
S, Remes P & Sajavaara P (2009) Tutki ja kirjoita. 15-16 painos. Tammi. Helsinki.
Polit DF & Beck CT (2012) Nursing research:
generating and assessing evidence for nursing practice. Ninth edition. Wolters
Kluwers / Lippincott Williams & Wilkins.
Polit DF, Beck CT & Hungler BP (2001) Essentials
of nursing research: methods, appraisal and utilization. Fifth edition.
Lippincott. Philadelphia, New York, Baltimore
Tiirinki
H (2017) Tutkimusmenetelmät terveystieteissä. 11.1.2017. Laadullisen
tutkimusaineiston hankintaprosessi.
Vilkka
H (2008) Tutki ja mittaa. Pdf-tiedosto: http://hanna.vilkka.fi/wp-content/uploads/2014/02/Tutki-ja-mittaa.pdf.
Ei päivitystietoja. Luettu 2017/2/1.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti