Kulttuuri, mitä se on? Mitä
sanasta KULTTUURI tulee mieleen? Taide? Musiikki? Elämää ohjaavat kirjoittamattomat
säännöt? Sukupuoliroolit? Ruoka? Yhteiskunta? Erilainen etninen tausta?
Kysymysten sarja on loputon…
Kulttuuri voidaan
määritellä monella eri tavalla ja sen määritteleminen on äärettömän vaikeaa,
jopa umpikuja voisi sanoa. Lopullista kulttuurin määritelmää ei liene olemassakaan,
sillä kulttuuri tarkoittaa niin montaa asiaa. Sen voidaan ajatella olevan elämän
kuvaamista, sen ymmärtämistä jossakin tietyssä yhteydessä sekä sen taustalla
vaikuttavia arvoja, merkityksiä ja käsitteitä. Kulttuuri voidaan toisaalta nähdä
myös teoreettisena tukipilarina tai viitekehyksenä tieteellisen tutkimuksen
tekemiselle (Tiirinki 2017.)
Kulttuurisen tukipilarin tai viitekehyksen näkökulmasta kulttuuritutkimuksen
kohteeksi voidaan ajatella esim. organisaatiokulttuuria ja etenkin sen roolia
(roolin moniulotteisuutta) strategisten muutosten yhteydessä. Koko terveydenhuoltojärjestelmä
on tulevaisuudessa suurten muutosten edessä, joka haastaa osaltaan myös organisaatiot
sekä vallitsevan organisaatiokulttuurin.
Ohessa linkki http://alueuudistus.fi/soteuudistuksen-valmistelu,
johon kootaan uutisia sekä videoraportteja soteuudistuksen valmisteluryhmän
työstä.
Mutta mikä ihmeen
organisaatiokulttuuri?
Organisaatiokulttuurilla
tarkoitetaan moniulotteista ilmiöitä. Se muodostuu organisaation sekä sen
jäsenten historian ja kokemusten kautta merkitysten verkostoksi.
Organisaatiokulttuuria pyritään mittaamaan/määrittämään mm.
ilmapiirimittauksilla tai työtyytyväisyyskyselyillä, mutta näillä yksistään ei
saada luotua kokonaiskuvaa organisaatiossa vallitsevasta kulttuurista. Organisaatiokulttuuri
on se viitekehys, muutoksen näkökulmasta, jonka puitteissa muutoksen on
mahdollista tapahtua (Kvist & Kilpiä 2006.) Mäkipeska & Niemelä (2005)
kuvaat organisaatiokulttuurin sisäkkäisinä ympyröinä. Kehällä uloimpana on ulkoinen kuva siitä sisempänä seuraavana
organisaatiotaso jota seuraa työyhteisötaso ja syvimmällä ytimessä on
syvärakenne. Mitä sisemmäs
organisaatiokulttuurin rakenteessa mennään, tullaan tekemisiin sitä vaikeammin
käsiteltävien (subjektiivisten kokemusten yms.) asioiden kanssa (Mäkipeska
& Niemelä 2005.)
Organisaatiokulttuurin ulkoinen kuva kattaa ulkoisen imagon,
saavutukset markkinoilla, fyysiset puitteet, ulkoisen toimintatavan sekä
asiakassuhteet. Organisaatiotasolla
organisaatiokulttuurin näkökulmasta tarkoitetaan organisaatiorakennetta,
ohjeita/sääntöjä, johtamisjärjestelmää sekä sisäisiä toimintatapoja. Myös
organisaatiotaso on tietoisen toiminnan/kehittämisen tulos, tämän tason
sisältävät toiminnot pitävät organisaation järjestystä yllä sekä organisaation
koossa. Sisemmälle organisaatiokulttuurissa mentäessä kohdataan työyhteisötaso, joka muodostuu ihmisten
välisestä kommunikaatiosta sekä sosiaalisesta järjestelmästä. Työyhteisötaso
sisältää erilaiset yhteistyömuodot (tiimityöskentely, yhteiset foorumit,
verkostot), vuorovaikutuksen määrän sekä laadun ja tiedon kulkemisen. Organisaation
syvärakenne (kaiken ydin) on puolestaan
vaikeimmin tavoitettavissa ja muutettavissa. Syvärakenne kattaa arvot,
luottamuksen, yksilöiden mielikuvat ja kertomukset organisaatioelämästä sekä se
muodostuu hitaasti historian kuluessa. Syvärakenne voi ohjata ihmisten
toimintaa tiedostamattomasti, jolloin ollaan täysin kulttuurin armoilla
(kulttuuri ohjaa ihmistä eikä päinvastoin). Kaikista organisaatiokulttuurin
tasoista syväkulttuuri on vaikeimmin tavoitettavissa, sillä ihmisten voi olla
vaikea ilmaista sanoilla sen olemusta (Mäkipeska & Niemelä 2005.)
Kulttuurin tutkimus (esimerkiksi
organisaatiokulttuurin tutkimus) rakentuu yleisimmin nimenomaan laadulliselle
tutkimukselle. Kulttuurin tutkimukselle ei sinänsä ole olemassa menetelmällistä
opusta tai mallia. Se nähdään nimenomaan teoreettisena ilmiönä taustalla. Kulttuurin
tutkimus pitää sisällään monta eri tutkimustraditiota. Kulttuurin tutkimuksessa
voidaan hyödyntää esimerkiksi etnografiaa, fenomenografiaa,
feomenologishermenuttisuutta tai narratiivisuutta (Tiirinki 2017.) Näistä vähän
tarkemmin etnografiasta sekä fenomenografiasta.
Etnografia on
määritelty monella tavalla. Lappalaisen (2007) mukaan etnografian voidaan
ajatella olevan ”tiheää kuvausta” kulttuurista, jolloin etnografia nähdään
tapana käsitteellistää sekä teoretisoida tutkittavaa ilmiötä. Näin ollen tavoitteena
on analysoida monipuolisesti kulttuurisia prosesseja sekä toimijoiden niille
antamia merkityksiä. Tehdään näkyväksi ”ihan tavalliset” ihmisten tarinat.
Etnografisessa tutkimuksessa tutkija on emotionaalisesti sekä ruumiillisesti tutkimuskohteessaan
sisällä (Lappalainen 2007.) Fenomenografian voidaan
puolestaan ajatella olevan jonkin ilmiön kuvaamista tai ilmiöstä
kirjoittamista. Lähtökohtana on yleisesti tutkia sitä, miten maailma ilmenee ja
rakentuu ihmisten tietoisuudessa. Etenkin ihmisten käsitykset ovat fenomeografisen
tutkimuksen kohteena, sillä käsitykset samasta asiasta voivat olla hyvinkin
erilaisia (mm. ikä, koulutus, sukupuoli vaikuttavat). Fenomenografian
näkökulmasta on olemassa vain yksi maailma ja siitä maailmasta erilaisia
näkemyksiä (Metsämuuronen 2011.)
Yhteenvetona voisi
sanoa, että otsikon aihe on mahdottoman laaja puristettavaksi tiiviiksi
blogikirjoitukseksi. Kulttuurin tutkimuksesta voitanee silti sanoa, sen että on
tärkeää tunnistaa oma tukipilarinsa/viitekehyksensä. Eli mistä kontekstista
lähtee kulttuuria ja sen sisältämiä merkityksiä tutkimaan. Terveydenhuolto
toimikenttänä on jo itsessään laaja ja monimutkainen ja kulttuurinen viitekehys
voi olla mitä moninaisin. Onko tutkimuskohteena sitten organisaatiokulttuuri
tai esimerkiksi ihmisen (yksilön) sekä organisaation rajapinnan välinen
tutkimus? Tutkitaanko terveyskulttuuria, ammattikulttuuria, hoitotyön kulttuuria
vai asiakuutta? Yhtä kaikki, tutkimustiedolla tavoitellaan nimenomaan syvällistä
tulkintaa aiheesta ja sen taustalla vaikuttavista mekanismeista.
LÄHTEET:
Kvist H & Kilpiä T
(2006) Muutosaskeleita. Gummerus Kirjapaino Oy. Jyväskylä
Lappalainen s (2007)
Mikä ihmeen etnografia? Teoksessa Lappalainen S, Hynninen P, Kankkunen T,
Lahelma E & Tolonen T (toim) Etnografia metodologiana, Lähtökohtana
koulutuksen tutkiminen. Vastapaino. Tampere
Metsämuuronen (2011)
Laadullisen tutkimuksen tiedonhankinnan strategioita. Teoksessa Tutkimuksen
tekemisen perusteet ihmistieteissä. E-kirja. Tutkijalaitos. International
Methelp Oy.
Mäkipeska, M
& Niemelä T (2005). Haasteena luottamus. Työyhteisön sosiaalinen pääoma ja syvärakenne. Helsinki: Edita.
Tiirinki H (2017)
Kulttuurintutkimus terveystieteissä. 18.1.2017. Oulun yliopisto. Luentodiat
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti