sunnuntai 15. tammikuuta 2017

LAADULLISEN TUTKIMUSAINEISTON HANKINTAPROSESSI


Jotta voi pohtia laadullisen tutkimusaineiston hankintaprosessia on ymmärrettävä mitä laadullinen tutkimus ylipäätään on ja mitä olisi syytä huomioida.


Laadullinen (kvalitatiivinen) tutkimus voidaan nähdä lähestymistapana, eräänlaisena ideologiana. Lisäksi laadullista tutkimusta voidaan ajatella aineistonkeruumenetelmänä sekä analyysinä. Karkeasti sanottuna laadullinen tutkimus vastaa ennemminkin kysymykseen millainen kuin kuinka paljon? Laadullisessa tutkimuksessa korostuu subjektiivisuus sekä tutkimuskohteessa että myös tulosten tulkinnassa. Millaisia merkityksiä ihmiset antavat ilmiöille ja miten ne koetaan? Vertailua sekä erojen etsimistä määrälliseen (kvantitatiiviseen) tutkimukseen voidaan tehdä lähes loputtomiin, mutta se ei ole tämän kirjoituksen lähtökohta. Myös erilaiset laadullisen aineiston analyysimenetelmät ovat omia tarinoitaan, joita ei tässä yhteydessä käydä sen tarkemmin läpi. 




Laadullinen tutkimus on ihmislähtöistä ja sen tavoitteena on ymmärtää tutkimuksen kohteena olevaa ilmiötä sen omassa ympäristössään (kontekstissaan). Tämän vuoksi tutkimustuloksia voi olla vaikea yleistää laajemmin, tulokset ovat vahvasti kontekstisidonnaisia. Pienen syrjäisen terveysaseman asiakkaiden asiakaslähtöisyyden kokemukset eivät välttämättä ole samanlaisia verrattuna suuren kasvukeskuksen yksityisen lääkäriaseman asiakkaiden asiakaslähtöisyyden kokemuksiin. Tällöin keskitytäänkin esimerkiksi kuvaamaan tarkemmin sen pienen ja syrjäisen terveysaseman asiakkaisen asiakaslähtöisyyden kokemuksia. Ilmiöön pureudutaan syvällisesti ja kokonaisvaltaisesti (holistisesti), ihmisten subjektiivisille kokemuksille annetaan ”ääni”. Aineiston sisällön laatu, rikkaus ja saturaatio ovat tärkeämpiä ominaisuuksia kuin yleistettävyys. 


Laadullisen tutkimuksen luonne asettaa vaatimuksia sekä aineistolle että tutkimussuunnitelmalle. Ennen aineiston keruun aloittamista on määriteltävä tutkittava ilmiö. Tämän vaiheen yhteydessä määritellään tärkeimmät käsitteet sekä ilmiön lähestymistapa. Varsinaiset tutkimuskysymykset usein tarkentuvat tutkimuksen edetessä sekä aineistoon syvällisemmin perehdyttäessä. Tutkimussuunnitelma vaiheessa tulee jo esim. haastattelussa käytettävien teemojen/kysymysten olla mietittynä. Riippuen tutkittavasta ilmiöstä, voidaan aineistonkeruu menetelminä käyttää muun muassa:


  • Haastattelu (avoin haastattelu, teemahaastattelu, strukturoitu haastattelu) lisäksi pitää päättää toteutetaanko haastattelut yksilö vai ryhmähaastatteluina

  • Havainnointi (avoin havainnointi, strukturoitu havainnointi)

  • Erilaisten dokumenttien kerääminen (kokousmuistiot, päiväkirjat, esseet, kuvat, lausunnot yms.) 


Menemättä tässä kirjoituksessa sen tarkemmin aineiston analysointiin, on syytä silti muutamalla sanalla mainita saatujen tulosten luotettavuuden arvioinnista sekä eettisistä näkökulmista. Tulosten luotettavuutta voidaan esimerkiksi arvioida Guban ja Lincolnin (1985) luomalla kultaisella standardilla. Tällöin tutkimustulosten luotettavuutta tarkastellaan uskottavuuden, seuraamuksellisuuden, todeksi vahvistettavuuden sekä siirrettävyyden näkökulmista. Uskottavuuteen voidaan vaikuttaa esimerkiksi kuvaamalla jokainen työvaihe, joiden perusteella ollaan päädytty tuloksiin ja tulkintoihin, mahdollisimman yksityiskohtaisesti. Seuraamuksellisuus varmistaen, toisen tukijan on mahdollista päätyä samankaltaisiin tuloksiin ja tulkintoihin (toistamalla samat työvaiheet). Tutkimustulosten todeksi vahvistettavuudella ja sen tarkastelulla kuvataan tutkijan suhtautumista aineistoon. Tutkijan objektiivisuus on tärkeää, jotta vältytään tulosten ylitulkinnalta (omien näkemysten, motivaatioiden tai aiheeseen liittyvien odotusten perusteella). Tutkimustulosten siirrettävyyden näkökulmasta on tärkeää, että käytössä oleva tutkimusaineisto kuvataan mahdollisimman tarkkaan. 



Eettisen näkökulmat ovat erityisen läsnä, kun tehdään ihmislähtöistä sekä subjektiivisiin kokemuksiin perustuvaa laadullista tutkimusta. Tähän liittyen esimerkiksi tutkittavien tai tiedonantajien on saatava informaatio muun muassa siitä mihin ainestoa kerätään, miksi ja kuka aineistoa käsittelee/tutkii. Tiedonantajien tulee allekirjoittaa tietoon perustuva suostumus, josta tarvittavat tiedot käyvät ilmi (mm. anonymiteetin säilyminen). Eettisyys tulee esiin myös tutkijan omassa käyttäytymisessä ja hyvän tieteellisen toiminnan noudattamisessa. Myöskään tutkimusluvan tärkeyttä ei voi liikaa korostaa ja sen yhteydessä pitää miettiä tarvitaanko lisäksi eettisen toimikunnan lausunto aiheesta. 


Yhteenvetona voisi sanoa, että hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Klisee, mutta pätee tässäkin yhteydessä. Huolellisella tutkimusaiheeseen perehtymisellä sekä tarvittavien lupa- sekä suostumuskaavakkeiden laatimisella luo vahvan pohjan omaan laadullisen tutkimusaineiston hankintaprosessiin.



LÄHTEET:

Eskola J & Suoranta J (1998) Johdatus laadulliseen tutkimukseen. Vastapaino. Tampere 1998

Hirsijärvi S, Remes P & Sajavaara P. (2015) Tutki ja kirjoita. 20. painos. Bookwell Oy, Porvoo

Polit D.F & Beck C.T (2014) Essential of nursing research. Appraising Evidence for Nurcing Practice. 8th edition. Lippincott Williamis & Williams

TENK (2012) Tutkimuseettinen neuvottelukunta. Hyvä tieteellinen käytäntö ja sen loukkausten käsitteleminen. http://www.tenk.fi/sites/tenk.fi/files/HTK_ohje_2012.pdf Luettu 15.1.2017

Tiirinki H (2016) Luentodiat; Laadullisen tutkimusaineiston hankintaprosessi. Tutkimusmenetelmien soveltaminen terveystieteissä 11.1.2017





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti